İnternet teknolojilerindeki birçok kavram, günümüzde merak edilip araştırılmaktadır. Türkçesi “Paket Kaybı” olan; ancak genel olarak Packet Loss şeklinde bilinen kavram da bunlardan birisidir. Paket Kaybı ya da Packet Loss, ağ bağlantınız aktarılırken bilgi kaybettiğinde ortaya çıkan bir durumdur. Bu durum ağ bağlantınızı yavaşlatabilir ve cihazlarla gerçekleştirilen ağ iletişiminin güvenilirliğini azaltabilir. Sorunlu bir ağı düzeltmek isteyen herkes için ilk alınması gereken aksiyonların başında paket kaybını durdurmak olmalıdır. Bu yazımızda, “Packet Loss nedir, neden olur ve nasıl düzeltilir?” sorularına yanıt ararken Paket Kaybı terimi ile ilgili merak ettiklerinizi açıklayacağız.
Packet Loss (Paket Kaybı) Nedir?
Ağ trafiğinde bilgiler, ağ üzerinden sürekli bir akış olarak iletilmek yerine paket adı verilen bir dizi ayrı birim olarak gönderilir. Bu birimleri bir kitaptaki ayrı sayfalara benzetmek mümkündür. Yalnızca doğru sırada ve birlikte olunca bir anlam ifade ederler. Yalnız bu şekilde tutarlı bir görünüm oluştururlar. Ağ bağlantınız sayfaları, yani paketleri kaybettiğinde, kitabın yani ağ trafiğinin tamamı oluşturulamaz. Paketler kaybolmanın dışında eksik, hasarlı veya başka türlü kusurlu da olabilmektedir.
Packet loss, yani paket kaybı en basit bir şekilde ifade edilmesi gerekirse ağ ortamında geçen paketlerin hedeflerine ulaşmadan önce ‘’çalınmaları’’ durumunu belirtir. Packet loss olması durumunun birkaç nedeni vardır.
Paket Kaybı (Packet Loss) Neden Olur?
Paket Kaybı yaşanan durumlarda, kullanıcılar “Packet Loss neden olur?” sorusuna yanıt ararlar. Packet Loss'un olmasının nedenleri şu şekilde sıralanabilir...
Yazılım hataları: Hiçbir yazılım kusursuz değildir. Ağ donanımınız veya yazılımınızın paket kaybına neden olan hataları olabilir. Bu durumda, kullanıcının yapabileceği çok az şey vardır. Bu tarz bir problem yaşıyorsanız sorunu çözmenin en kolay yolu donanımı sağlayan satıcıya danışmak ve kendilerinden gelebilecek ürün yazılımını bilgisayara yüklemektir. Satıcıları sorunu gidermeye teşvik ederken bulduğunuz şüpheli hataları bildirdiğinizden emin olmalısınız.
Hasarlı kablolar: Paket kaybı (packet loss), hasarlı kablolar nedeniyle de ortaya çıkabilir. Ethernet kablolarınız hasar görmüşse, yanlış kablolanmış ise veya ağ trafiğini işlemek için çok yavaşsa, paket kaybı yaşanacaktır. Bu sorunu gidermek için kablonuzu yenileyebilir ya da kablo bağlantınızı tekrar kontrol edebilirsiniz.
Yetersiz donanım: Ağınızdaki paketleri yönlendiren herhangi bir donanım paket kaybına neden olabilir. Yönlendiriciler, anahtarlar, güvenlik duvarları ve diğer donanım aygıtları en savunmasız olanlardır. Yönlendirdiğiniz trafiğe “ayak uyduramıyorlarsa” paketleri bırakacaklar. Kolları dolu bir garson olarak düşünün: onlardan başka bir tabak almalarını isterseniz, muhtemelen bir veya daha fazla tabağı düşürürler.
Ağ bant genişliği ve tıkanıklığı: Paket kaybının en önemli nedenlerinden biri, istenen bağlantı için yetersiz ağ bant genişliği olmasıdır. Bu, aynı ağ üzerinde çok fazla cihaz iletişim kurmaya çalıştığında gerçekleşir. Bu durumda aynı ağ üzerinde daha az cihaz ile iletişim kurulması önerilmektedir.
Packet Loss Nasıl Düzeltilir?
Paket kaybının nedenini belirledikten sonra, bu sorunu gidermek için aşağıdaki aksiyonları alabilirsiniz;
Sorunlu donanımın değiştirilmesi: Araştırmanız sonucunda hatalı çalışan bir donanım aygıtına sahip olduğunuzu bulduysanız bu donanım aygıtı değiştirilmelidir.
Yazılım hatalarının düzeltilmesi: Eğer yazılım ile ilgili bir hata bulduysanız bu hatayı satıcıya bildirip satıcıdan hatayı düzeltmesini talep edebilirsiniz.
Aynı ağ üzerinde çalışan çok fazla cihaz bulunuyorsa bu cihazlardan bir kaçının devre dışı bırakılması: Paket kaybının (packet loss) en önemli nedenlerinden biri; bir ağa çok fazla cihaz bağlandığında gerçekleşen yetersiz ağ bant genişliği ya da tıkanıklığıdır. Bu şekilde bir sorun yaşanmaması için aynı ağ üzerinden daha az cihaz ile iletişim kurulmalıdır.
Comentarios