Dijitalleşmenin giderek yaygınlaşması ve teknolojideki gelişmelere bağlı olarak veriler de oldukça önemli bir hâle geldi. Günümüzde bilgi toplumunun unsurlarını hayatın her alanında görmek mümkündür. Artık çoğu insanın cebinde bir akıllı telefon, çoğu insanın da, evinde bir bilgisayar ve tüm şirketlerin arka ofislerinde bilgi teknolojileri yönetimini yapan birimler bulunmaktadır. Ancak bilginin kendisi o kadar görünür değildir. Bu yazımızda, görünen ve görünmeyen verinin birikimi sonucunda ortaya çıkan Big Data kavramı ile ilgili merak edilenlere değineceğiz.
Dijitalleşmeye ve teknolojideki gelişmelere paralel olarak veriler de kilit bir pozisyona gelmiştir. Çok fazla kullanıcı beraberinde de çok fazla veriyi getirmiştir. Zaman içerisinde çok fazla veriye sahip olmanın avantajları fark edilmiş ve veriler depolanmaya başlanmıştır. Big Data kavramı da tam bu noktada hayatımıza girmiştir. Büyük veri; toplumsal medya paylaşımları, ağ günlükleri ,bloglar, fotoğraf, video, log dosyaları gibi değişik kaynaklardan toparlanan tüm verinin, anlamlı ve işlenebilir biçime dönüştürülmüş biçimine denir.
Big Data Nedir?
Big Data ya da büyük veri, geleneksel veri tabanı ve yazılım tekniklerini kullanarak işlenmesi zor olan, hem yapılandırılmış hem de yapılandırılmamış çok büyük miktarda veriyi ifade etmek için kullanılan bir kavramdır.
Big Data katlanarak büyümeye devam eden büyük miktarda veriyi ifade eder. O kadar hacimlidir ki, geleneksel veri işleme teknikleri kullanılarak işlenemez veya analiz edilemez. Veri madenciliği, veri depolama, veri analizi, veri paylaşımı ve veri görselleştirmeyi içerir. Terim, verileri işlemek ve analiz etmek için kullanılan araç ve tekniklerin yanı sıra verileri, veri çerçevelerini içeren her şeyi kapsayan bir terimdir.
Big Data Neden Önemli?
Büyük veri, doğru analiz metotları ile yorumlandığında şirketlerin stratejik kararlarını doğru bir biçimde almalarına, risklerini daha iyi yönetmelerine ve inovasyon yapmalarına imkân sağlayabiliyor.
Big Data'nın Tarihi
“Büyük Veri” terimi ilk olarak 1990’larda kullanıldı, ancak kullanımı 2000’lerde arttı. 90’larda veri yönetimi, veri tabanlarını ve yapılandırılmış verileri analiz etmeyi içeriyordu. 2000’li yıllarda internet kullanımının artmasıyla birlikte web trafiğinden ve e-ticaret’ten toplanan veriler çoğalmaya başladı. 2010’larda, mobil cihaz ve sensörler, mevcut veri kaynaklarıyla birlikte o kadar çok bilgi üretmeye başladı ki, son on yılda veri oluşturma katlanarak arttı.
Big Data'nın Bileşenleri Neler?
Big datayı oluşturan bileşenler şöyledir;
Variety (Çeşitlilik): Veri kaynakları ve veri tipleri farklı formatlara sahiptir. Dolayısıyla telefon, bilgisayar ve tablet, ev aletleri gibi elektronik cihazlardan gelen veriler; farklı tip ve dilde ortaya çıktığından çeşitlilik oluşur.
Velocity (Hız): Teknolojideki gelişmeler, ortaya çıkan veri hızının artmasına neden olur.
Volume (Hacim): Veri hacmi, her yıl geçen yıllara göre kat kat artar. Bu nedenle elde edilen büyük hacimdeki verinin iyi bir şekilde depolanması ve işlenmesi gerekir.
Verification (Doğrulama): Gün geçtikçe veri hacmi ve veri kaynağı çeşitliliği artar. Fakat bu artışla birlikte verilerin güvenliği ve doğru olup olmadığı da önemlidir. “Bu veriler kimler tarafından kullanılacak? Gizli kalması gereken veriler mevcut mu? Veri kaynakları doğru veri akışı sağlıyor mu? Kullanıcı verileri güvende mi?” gibi soruların cevaplanması gerekir.
Value (Değer): Büyük verinin en önemli bileşenlerinden biri olan değer, elde edilen verilerin firmaya ne kattığıdır. Firmalar, büyük veri analizi ve simülasyonu sürecinde bu verileri hangi amaçla kullandıklarını ve verilere dayanarak ne tarz kararlar aldıklarını değerlendirmelidir. Böylece büyük verinin kuruma olan katkıları ele alınır.
Big Data Örnekleri
İnternetin çok defa fazla kişi tarafından kullanılır olması, günlük yaşamda aldığımız hizmetlerin, İnternet üzerine taşınan uygulama yazılımları yoluyla kolayca erişilebilir olması nedeniyle oluşan yaygın kullanım, özellikle hizmet sektöründe satış sonrası müşteri memnuniyeti sağlama ereğine yönelik olarak, son kullanıcıların her türlü bilgisinin firmalarca alınıp saklanması sonucunu doğurdu. Saklanacak ayrıntılı bilgilerin, üzerinde tutulacağı sayısal ortamlarda başgösteren "yer darlığı" yeni arayışlar için başlangıç oldu. Son birkaç yılda öne çıkan yeni yapıyı özetlersek: İşletmeler; müşterilerini daha iyi tanıyıp, onlara "bireyselleştirilmiş - kişiye özel" hizmetleri sunabilmek için onlarla ilgili çok sayıda bireysel bilgiyi saklamak durumunda kalmaktadır.
Big Data Güvenliği İçin İstanbul Telekom!
Müşteri odaklı çalışan, teknoloji alanında her daim yenilikçi ve kendini güncelleyen, kaliteli, profesyonel hizmeti ilke edinen İstanbul Telekom, verilerinizin korunması konusunda da sizin yanınızda! Türkiye telekomünikasyon pazarında lider bir alternatif olma yolunda ilerleyen İstanbul Telekom ile Veri Güvenliği işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.
コメント